yourwaytotheicttop

RPA Onderwijs Barometer 2019

Eerder berichtten we u al over de toepassing van Robotic Process Automation (RPA) in het onderwijs. Tevens nodigden wij u namens Tacstone uit om deel te nemen aan een onderzoek naar de huidige toepassing en mogelijkheden van RPA in back-office en primaire onderwijsprocessen van onderwijsinstellingen. Ondertussen zijn de resultaten van dit onderzoek bekend en gepubliceerd in de RPA Onderwijs Barometer 2019.

In het eerste halfjaar van 2019 heeft Tacstone een onderzoek uitgevoerd naar de huidige toepassing en mogelijkheden van RPA in back-office en primaire onderwijsprocessen van onderwijsinstellingen. Dit onderzoek had als doelstelling om:

  • Een bijdrage te leveren aan digitalisering en verbetering van het onderwijs;
  • Meer bewustzijn te creëren over de mogelijkheden van RPA in de onderwijssector;
  • Kennisdeling te faciliteren over specifieke “back-office software robots” voor onderwijsinstellingen;
  • Toepassingsmogelijkheden te verkennen en praktijkvoorbeelden te delen;
  • Onderwijsinstellingen te ondersteunen met het opnemen van RPA in het curriculum via het Academic Alliance Programma van UiPath.

De deelnemers aan dit onderzoek zijn werkzaam bij circa 30 verschillende onderwijsinstellingen in zowel het mbo, hbo als het universitair onderwijs. Enkele van de meest voorkomende rollen/functies onder de deelnemers aan het onderzoek zijn Directeur Bedrijfsvoering, Directeur Finance, Hoofd Informatievoorziening, IT Manager, Teamleider Administratie, Teammanager Financiën en Informatie Manager.

Highlights uit het onderzoek:

  • 59.4% van de deelnemers geeft aan (enigszins) bekend te zijn met RPA. 40.6% geeft aan helemaal niet bekend te zijn met RPA.
  • Van de deelnemers die aangeven bekend te zijn met RPA, geeft 36.8% aan nog geen processen/taken met RPA-software geautomatiseerd te hebben.
  • RPA wordt voor het grootste deel toegepast om (administratieve) processen gerelateerd aan het onderwijs te automatiseren, gevolgd door processen op afdelingen Financiën, HR en ICT.
  • Er lijken meerdere voornaamste redenen te zijn voor onderwijsinstellingen om RPA in te zetten. Het verminderen van fouten binnen processen en besparing van tijd en kosten worden het vaakst genoemd.
  • RPA staat bij 84.6% van de deelnemers die niet bekend zijn met RPA nog niet op de (digitaliserings)agenda. Dit betekent dat er een belangrijke taak ligt voor het creëren van meer bewustzijn over de mogelijkheden en toepassingen van RPA in de onderwijssector.
  • 15.6% van de deelnemers geeft aan dat RPA is opgenomen in het curriculum op hun onderwijsinstelling.
  • Er is aantoonbare interesse (50%) in zowel het opnemen van RPA in het curriculum (inclusief gratis software) als ook gastcolleges over RPA.

Download hier de resultaten van het onderzoek naar automatisering van onderwijsprocessen met RPA.

 

0
0
0
s2sdefault